Dribbble Dribbble account Linkedin Linkedin account Behance Behance portfolio FaceBook FaceBook account

Jak przygotować brief dla projektanta?

Opublikowano dnia: 28 marca 2017


W owym artykule opowiem o tym, dlaczego warto przygotować wyczerpujący brief dla projektanta, któremu powierzamy swoje zlecenie i co powinno się w nim znajdować. Jeśli oczekujesz odpowiednich rezultatów ze współpracy, powinieneś to przeczytać.

Co powinien zawierać dobrze napisany brief?

  • Ogólne informacje na temat działalności.
  • Krótka historia twojej firmy (jeśli istnieje).
  • Twoja misja oraz cele, jakie chcesz osiągnąć.
  • Jasno sprecyzowane oczekiwania.
  • Twoja wizja (opcjonalnie).
  • Kim są twoi odbiorcy (grupa docelowa).
  • Informacja o tym gdzie twój projekt będzie używany.

Ogólne informacje

Napisz projektantowi w kilku zdaniach czym się zajmujesz. Opisz czego dotyczą twoje produkty bądź usługi. Zwracaj uwagę na szczegóły. Oraz podaj informację o obszarze, w którym działasz.

Krótka historia

Jeśli twoja firma istnieje na rynku od dłuższego czasu to zapewne posiada swoją historię. Jeżeli uważasz, że jest ona ciekawa to warto przedstawić ją projektantowi.

Twoja misja, cele

Jakie są twoje cele? Do czego dążysz? Zastanów się co chcesz przekazać swoim klientom. W niektórych wypadkach odpowiedź na te pytania może być nieco trudna ale równie istotna.

Wizja oraz jasno sprecyzowane oczekiwania

Dobrze jest mieć własną wizję na temat tego czego oczekujemy. Może się jednak tak zdarzyć, że nie masz żadnej wizji oraz nie masz pojęcia co może być odpowiednie dla Ciebie. Warto wtedy zastosować się do wskazówek projektanta, który powie jakie są możliwości. Można również przeszukać takie serwisy jak:

w celu znalezienia 2-3 projektów, które nam się podobają oraz krótko powiedzieć co się nam podoba w danym projekcie, oraz tych, które nam się nie podobają i opisać krótko co nam się nie podoba. Dzięki temu projektant będzie mógł lepiej zrozumieć jak rozwiązać nasz problem.

Grupa docelowa twoich odbiorców

Do jakiej grupy odbiorców są kierowane twoje usługi? Trzeba podać przedział wiekowy swoich klientów oraz informację na temat ich płci. Może się zdarzyć tak, że twoje usługi są kierowane tylko do kobiet lub tylko do mężczyzn, lub do obydwu płci w różnym przedziale wiekowym i w każdym z tych wypadków projekt powinien wyglądać inaczej. Ma to duże znaczenie na prawidłowe podejście projektanta do twojego projektu.

Miejsca, w których planujesz stosować swój projekt

Ważne jest, żeby określić gdzie planujemy używać naszego projektu. Jeśli szukamy projektu tylko do internetu oraz do materiałów reklamowych to sprawa wygląda zazwyczaj prosto, ale jeśli sygnet projektu musi być użyty jako favicon na stronie albo jako ikona aplikacji to warto wiedzieć o tym na samym początku, ponieważ wymaga to innego podejścia do tematu.

Podsumowanie

Odpowiedź na te wszystkie pytania może wydawać się trochę skomplikowana ale na pewno warto poświęcić na to swój czas, ponieważ unikniemy w ten sposób rozczarowań na etapie współpracy. Te informacje są niezbędne. Jeśli nie podasz tych informacji to istnieje duże prawdopodobieństwo, że projektant nie spełni twoich oczekiwań.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *